WFOŚiGW w Łodzi
W roku szkolnym 2016/17, 85 uczniów szkoły uczestniczyło w realizacji programu edukacji ekologicznej, p.n. „Na tropach przyrody”. Nastąpił wzrost poziomu wiedzy i świadomości ekologicznej wśród uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej w Lipniku.
Pomieszczenie, w którym powstała pracownia ekologiczna, to sala o powierzchni 42 m2. Ściany pomalowano, a na jednej z nich została przyklejona fototapeta, dzięki której klasa zyskała indywidualny i niepowtarzalny charakter. Zmodernizowano instalację elektryczną, wymieniono i założono nowe gniazdka.
Zamontowano nowe rolety w oknach. Wykonano instalację wodno-kanalizacyjną oraz wyposażono ją w zlew z ociekaczem oraz ruchomą baterią.
W ramach projektu zostały zakupione nowe stoliki uczniowskie oraz krzesła uczniowskie. Ławki i krzesła ze względu na ograniczoną przestrzeń zostały ustawione tradycyjnie w rzędy. Wymieniono również biurko oraz krzesło nauczycielskie. W związku z brakiem zaplecza zakupiono odpowiednie meble do przechowywania pomocy do nauki przyrody. Na ścianie za stolikami uczniowskimi stanęły nowe szafy oraz nowy stojak na mapy.
W pracowni stworzono kącik przyrodniczy. Jest to dla uczniów bardzo ważna część pracowni przyrody, gdzie gromadzą obiekty przyrody ożywionej i nieożywionej. Uczniowie prowadzą tam stałe i okresowe hodowle roślin doniczkowych.
Rośliny doniczkowe również stanowią ważny element wystroju wnętrza oraz ważny obiekt obserwacji przyrodniczych. Na ścianach wiszą nowe tablice korkowe do ekspozycji różnych prac i dokumentów. Pracownia wyposażona jest w tablicę interaktywną oraz projektor, w ramach projektu zakupiono nowy laptop z oprogramowaniem. Z myślą o pełnym wykorzystaniu możliwości tablicy interaktywnej w procesie dydaktycznym zakupiony został program „EduRom Przyroda”. Na wyposażeniu pracowni znajduje się również wizualizer. To niezwykle przydatne urządzenie urozmaica pracę na lekcjach z mikroskopem, pomocami dydaktycznymi typu preparaty, szkielety czy inne obiekty pozyskane podczas np. wypraw terenowych.
Zakupiono aparat fotograficzny, za pomocą którego dokumentuje się różne działania w pracowni, w terenie, a potem prezentowane są efekty np. na stronie internetowej szkoły. Eko-pracownię wyposażono w określone pomoce dydaktyczne, których zakupiono 73 różne rodzaje. Są to trwałe i funkcjonalne pomoce dydaktyczne, przechowywane są w szafach i witrynach.
W ramach projektu przeprowadzono zajęcia typu: apele ekologiczne, akcje plakatowe, konkursy plastyczne, wycieczki terenowe, zajęcia laboratoryjne, projekty ekologiczne, zbiórki w ramach recyklingu, akcje informacyjne dla rodziców, spotkania z ciekawymi ludźmi, inscenizacje, festiwale piosenki, plenery malarskie, zajęcia warsztatowe.